Hrvatski zakoni

  • A - ORGANIZACIJA I USTROJSTVO RH
  • B - SUDSTVO
  • C - VLASNIČKOPRAVNI ODNOSI, OBITELJSKO PRAVO
  • D - RADNO I SOCIJALNO PRAVO
  • E - PRETVORBA, PRIVATIZACIJA,TRGOVAČKA DRUŠTVA
  • F - GOSPODARSKE AKTIVNOSTI
  • G - FINANCIRANJE JAVNIH POTREBA
  • H - KONTROLA I EVIDENCIJA POSLOVANJA
  • I - BANKOVNI I MONETARNI SUSTAV
  • J - OSIGURANJE
  • K - OBRAZOVANJE, ZNANOST, KULTURA, ŠPORT
  • X - PROPISI O PREUZIMANJU PROPISA IZ SL. I J.
  • OSTALA SUDSKA PRAKSA
  • ODLUKE I PRESUDE EUROPSKOG SUDA ZA LJUDSKA PRAVA
Registrirajte se na poslovna.hr
Tumač

Moja biblioteka

Moje zabilješke Sve moje mape
Dodaj novi dokument Stvori novu mapu
Ispis dokumentaIspis Preuzimanje mape u PDF formatuPreuzimanje u PDF formatu
Spremi članke u dokument Spremi članke
Dodaj novi članak u dokument Dodavanje članaka
- frizer – (“Narodne novine”, br. XX/96, XX/98.)
označi tražene riječi printaj stranicu
Stručno-teorijski dio programa (naukovanje) za zanimanje FRIZER

MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Na temelju članka 39.L654513 stavka 2. Zakona o obrtu ("Narodne novine", br. 77/93), ministar gospodarstva, uz prethodno pribavljeno mišljenje Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra prosvjete i športa donosi

STRUČNO-TEORIJSKI I
PRAKTIČNI DIO PROGRAMA

(NAUKOVANJE)

ZA ZANIMANJE FRIZER

I. DVOJNI SUSTAV OBRAZOVANJA ZA POTREBE OBRTNIŠTVA

Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je odvojenost općeobrazovnog od stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa naukovanja.

Nastava stručno-teorijskih sadržaja naukovanja ostvaruje se u obrtničkoj i drugim srednjim strukovnim školama. Praktični dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtničkoj školi. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke. Kako su obrtnička zanimanja vrlo raznolika nemoguće je propisati jednoobrazni pristup organiziranju i izvođenju nastave pa je naukovanje moguće organizirati uz primjenu najrazvijenijih organizacijskih rješenja, uzimajući u obzir posebnosti pojedinih zanimanja, a što se utvrđuje izvedbenim programom.

Modeli organizacije nastave vrlo su često bitno različiti od modela koji se primijenjuju za općeobrazovne sadržaje.

Ovi načini omogućuju veću racionalnost obrazovanja. Važna je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je završetak naukovanja odvojen od općeobrazovnog dijela programa.

Naukovanje završava polaganjem pomoćničkog ispita.

II. OPĆI I POSEBNI CILJEVI OBRAZOVANJA

Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućuju polazniku da po završetku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.

U skladu s navedenim određuju se sljedeći opći ciljevi naukovanja:

  • stjecanje osnovnog profesionalnog obrazovanja temeljem kojega je moguć daljnji razvoj,
  • stjecanje uvida u odnose unutar svoje profesije i uspostavljanje potrebite komunikacije sa suradnicima kao i društvom u cjelini,
  • spoznaja vlastitih mogućnosti i dosega,
  • spoznaja radnih, zakonskih, ekonomskih, političkih i socijalnih odnosa,
  • mogućnost usklaivanja vlastitih zahtjeva sa zahtjevima okoline.

Posebni ciljevi naukovanja za zanimanje frizera odnose se na stjecanje sljedećih znanja i vještina:

Stjecanje obrazovanja i osposobljavanje učenika za odgovorno i samostalno obavljanje poslova i zadataka u sklopu frizerske struke, pridonoseći na taj način podizanju kvalitete čovjekova življenja.

Razvijanje komunikacijskih sposobnosti zasnovanih na humanim i demokratskim odnosima.

Razvijanje potrebe i navike očuvanja i zaštite prirode, životne i radne sredine.

Osposobljavanje za shvaćanje važnosti društveno-ekonomskih kulturnih i zdravstvenih potreba za frizerskom djelatnošću.

Osposobljavanje učenika za stjecanje potrebnih znanja i vještina o svim načinima i vrstama uređivanja kose, njege kose, lica i ruku kod žena i muškaraca.

Korištenje stručne literature pri obavljanju poslova u sklopu svog zanimanja i osposobljavanja učenika za praćenje razvoja zanimanja.

III. NASTAVNI PROGRAM

A. Praktični dio naukovanja

I. GODINA NAUKOVANJA

Redni
broj

Opis obrazovanja
(posebni ciljevi)

Znanja i vještine koje se moraju usvojiti
(sadržaj programa)

Raspored po
polugodištima

1

2

3

4

1

2

3

4

5

6

1.

Zaštita na radu, sprečavanje nesreća, te uvažavanje ekoloških zahtjeva
Primjena zakonskih i pogonskih propisa o zaštiti na radu+
Objasniti propise, koji se odnose na nositelje osiguranja za slučaj nezgode
+
Opisati ljudski faktor izazivanja nezgoda i uzroke za nezgode tipične za ovo zanimanje
+
Opasnost od električne struje+
Ostali izvori opasnosti i pružanje prve pomoći+
Postupak s otpadnim kemikalijama i drugim vrstama otpada+

2.

Upoznavanje pribora i alata
Upoznavanje funkcije frizerskog pribora i alata+
Održavanje i dezinfekcija pribora i alata+
Savladavanje početnih poteza u manipulaciji priborom i alatom
+

3.

Ocjena kose, kože glave i notiju
Sticati znanja o strukturi i svojstvima, rastu i funkciji kose i kože glave
+

+

Znati ocijeniti razlike i promjene u strukturi
+

+

Steći znanja o oštećenjima kose i njegovanosti kose
+

+

4.

Odabir i primjena preparata i kemikalija za obradu kose
Upoznati osnovne postupke primjene kemikalija+
Znati kako se miješaju i izrađuju kemikalije+

5.

Pranje kose i kože glave
Savladati tehniku mokrog pranja s preparatima koji se pjene i ne pjene
+
Suho pranje

+

6.

Masaža kože glave i primjena tekućina, kura za kosu i pakunga
Nanošenje tekućine i pakunga, različite vrste kura za njegu kose (tehnika pravljenja razdjeljka), ispiranje i stavljanje emulzija ovisno o vrsti primijenjenog preparata i vrsti kose

+
Ručna masaža glave, naročito masaža opuštanja i masaža za bolju cirkulaciju

+

7.

Šišanje kose
Dijeljenje i određivanje duljine kose, podšišanje s aparatom za šišanje
+
Preoblikovanje planirane frizure prema smjeru i padanju kose+

+

Rezanje s različitim aparatima za šišanje kose, pravljenje kontura frizure, geometrijsko šišanje, prorjeđivanje sa specijalnim škarama

+

8.

Friziranje
Prethodno oblikovanje planirane frizure s obzirom na umetak kose, smjer rasta i padanja kose
+
Formiranje frizure namatanjem, valovima i jednostavnim tehnikama uvijača

+

Friziranje jednostavnih frizura

+

9.

Trajna ondulacija (hladna trajna kovrčanja, hladna trajna ondulacija)
Zaštita kože glave i lica pomoću krema i premaza koja prethodi trajnoj ondulaciji
+
Dijeljenje kose, odabir uvijača i namatanje (uvijanje) kose

+

Korištenje odabranih preparata za trajnu ondulaciju prema priloženim uputama

+

10.

Bojenje kose
Steći znanja o postupcima primjene boje: bojanje kose, toniranje kose i oksidacija kose, te skidanje boje
+
Znati odrediti početnu boju

+

11.

Umetci i perike
Napinjanje umetaka i perika i sređivanje kose umetaka i perika
+
Mokro i suho pranje umetaka i perika

+

Upoznati svojstva različite vrste kose i umjetnih vlakana upotrebljivih kod umetaka i perike

+

Crtanje i montiranje umetaka kose i perike

+

Primjena specijalnih preparata za njegu umetaka i perika

+

12.

Manikiranje
Njega ruku i noktiju+
Manikiranje, uljepšavanje noktiju lakiranjem+
Priprema kupki za nokte i kožu ruku+
Masaža ruku+
Rezanje, brušenje, poliranje i lakiranje noktiju

+

13.

Sredstva koja se koriste kod obrade kose kože i noktiju
Steći znanja o anorganskim kemikalijama koje se koriste kod obrade kose, kože i noktiju, njihovom sastavu i djelovanju (voda, vodik-peroksid, kiseline, lužine, soli)

+

14.

Odabir i primjena preparata i kemikalija za obradu kose
Znati odabrati preparate i kemikalije s obzirom na stanje kose i kože i rezultata koji se žele postići

+

15.

Brijanje i formiranje brkova
Brijanje s britvom, žiletima i drugim aparatima za brijanje

+

Njega lica nakon brijanja

+

16.

Estetika-nauka o bojama, obliku i stilu
Estetika i moda u frizerstvu, kriteriji određivanja frizura+
Estetsko oblikovanje frizura prema licu - en face i profilu, prema figuri u cjelini
+
Estetsko oblikovanje kose - načini šišanja klasičnih i modernih frizura za žene i muškarce

+

II. GODINA NAUKOVANJA

Redni
broj

Opis obrazovanja
(posebni ciljevi)

Znanja i vještine koje se moraju usvojiti
(sadržaj programa)

Raspored po
polugodištima

1

2

3

4

1

2

3

4

5

6

1.

Koža kao objekt primjene frizerskih i kozmetičkih pripravaka
Građa kože, boja, fiziologija i vrste kože

+

Neka oboljenja kože koje je moguće prenijeti u frizerskim radionicama

+

Ispitivanje i ocjenjivanje:

- stanje i funkcije kože glave

- karakteristični oblici na koži (namreškanost, pore, bore, reljefi)

- izlučivanje kože (žlijezde lojnice i znojnice), cirkulacija kože

+

- ocjena kose i kože glave prije primjene određene kure, pakunga i trajne hladne ondulacije

- ocjena oštećenja i oboljenja kože glave

+

2.

Kemijska sredstva i njihova djelovanja na kosu, kožu i nokte
Steći znanje o organskim kemikalijama koje se koriste kod obrade kose, kože i noktiju (alkoholi, organsko otapalo, organske kiseline i njihove soli)

+

Steći osnovno znanje o kozmetičkim preparatima za čišćenje i njegu kose sredstvima za friziranje, obradu kose i promjenu boje kose; preparatima za njegu kože i noktiju i o specijalnim preparatima za njegu umetaka i perika

+

3.

Odabir i primjena preparata i kemikalija u obradi kose
Odabir i primjena prikladnih preparata i kemikalija pri obradi kose

+

+


4.

Masaža kose i primjena kura i "pakunga"
Doziranje i korištenje preparata za njegu kose prema priloženim uputama, te masiranje kože vlasišta

+

+

5.

Šišanje kose
Prelazno šišanje pomoću češlja i škara i stroja za šišanje

+

Prorjeđivanje sa škarama i uređajima za proređivanje

+

6.

Brijanje i formiranje brkova
Prethodno rezanje brkova sa strojem za šišanje

+

Formiranje brkova pomoću škara i češlja

+

7.

Trajna ondulacija
Nanošenje sredstava za pravljenje valova na kosi

+

Nadgledanje postupka onduliranja i vrijeme djelovanja

+

Fiksiranje i daljnja obrada hladne trajne ondulacije ovisno o primijenjenim preparatima

+

8.

Friziranje
Formiranje frizure fenom i težim tehnikama uvijača

+

9.

Bojanje kose
Dijeljenje kose i nanošenje sredstava za promjenu boje

+

Nadgledanje promjene boje kose i vrijeme djelovanja sredstava

+

Daljnja obrada (emulgiranje, ispiranje i neutraliziranje)

+

Doziranje i uporaba sredstava za promjenu boje prema uputama

+

10.

Kozmetička njega kože i dekorativna kozmetika
Čišćenje kože i stavljanje kompresa (prema uputama)

+

Formiranje obrva i trepavica

+

Ručno masiranje jednostavnim tehnikama (prema uputama)

+

Primjena "pakunga" maski, i parnih kupki (prema uputama)

+

Stavljanje umjetnih trepavica, obrva i brkova (prema uputama)

+

11.

Njega noktiju
Otklanjanje kožice oko noktiju

+

12.

Umetci i perike
Poznavanje vrsta materijala i njihovih svojstava od kojih se izrađuju umetci i perike

+

Pravljenje umetaka kose, njihovo popravljanje, čišćenje i njegovanje perika

+

Učvršćivanje umetaka, formiranje frizura i friziranje perika

+

13.

Estetika - znanja o bojama, obliku i stilu
Primijeniti znanje o sustavu boja, suprotnim bojama i miješanju boja

+

Primijeniti znanje o propozicijama ljudskog tijela

+

Primijeniti znanje o bojama kod promjene boje kose

+

III. GODINA NAUKOVANJA

Redni
broj

Opis obrazovanja
(posebni ciljevi)

Znanja i vještine koje se moraju usvojiti
(sadržaj programa)

Raspored po
polugodištima

1

2

3

4

1

2

3

4

5

6

1.

Ocjena kose, kože glave i noktiju
Ocijeniti kvalitetu kose s obzirom na promjenu boje kose i raspoznati tip kose

+

Stjecati znanja o strukturi, svojstvima, rastu, funkciji noktiju

+

Stjecati znanja o oštećenjima i oboljenjima noktiju

+

2.

Sredstva koja se koriste kod obrade kose, kože i noktiju
Stjecati znanja:

o kemijskim reakcijama na kosi, koži i noktima

+

O djelovanju različitih preparata koji se koriste u obradi kose, kože i noktiju

+

3.

Masaža kose glave i primjena regenerativa i pakunga
Masiranje kože glave s aparatima za masažu

+

Planiranje njege kose - razne kure i pakunzi

+

4.

Šišanje kose
Šišanje kose prema zadanom modelu, prema obliku glave i lica, s obzirom na kvalitet i kvantitet kose

+

Šišanje kose prema uzorku frizure

+

5.

Friziranje
Odabrati frizuru prema: licu, cjelovitoj pojavi, kvaliteti i kvantiteti kose i modnim tendencijama

+

Friziranje teških frizura

+

6.

Trajna hladna ondulacija
Odrediti postupak trajne ondulacije s obzirom na kvalitet kose i moderne tendencije

+

Pravljenje hladne trajne ondulacije različitim postupcima (prema propisu)

+

7.

Kozmetička njega kože i dekorativna kozmetika
Ručno masiranje teškim tehnikama te masaža aparatima

+

Bojenje obrva, trepavica i brkova

+

Nanošenje make-up preparata

+

Primjena preparata za otpadanje kose

+

8.

Njegovanje noktiju
Oblikovanje noktiju

+

9.

Umetci za kosu i perike
Vrste i oblici umetaka za kosu i perike

+

Pravljenje jednostavnih umetaka

+

Osvježenje boje i promjena boje umetaka kose

+

Pravljenje perika

+

10.

Estetika - nauka o bojama, oblicima i stilu
Primijeniti znanje o oblicima kod oblikovanja frizure



+


Primjena boja i oblika kod dekorativne kozmetike

+

U TIJEKU OBRAZOVANJA

Redni
broj

Opis obrazovanja
(posebni ciljevi)

Znanja i vještine koje se moraju usvojiti
(sadržaj programa)

Raspored po
polugodištima

1

2

3

4

1

2

3

4

5

6

1.

Moguća oštećenja prilikom obrade kose, kože i noktiju i preventiva
Steći znanje o kemijskim i toplinskim oštećenjima od zračenja i mehaničkih oštećenja

+

+

+

+

+

+

2.

Frizerski pribor sprave i alati
Pravilno korištenje pribora i alata za ručnu uporabu (češljevi, kefe, britve, škare, turpije, uređaji za viklanje) i njihovo pravilno održavanje

+

+

+

+

+

+

Pravilno korištenje pribora i sprava (za sušenje kose, aparata za masažu i zračenje) i njihovo održavanje

+

+

+

+

+

+

3.

Ophođenje s mušterijama, savjetovanje mušterije i prodaja
Poznavati tipove mušterija i kako se ophoditi s mušterijama

+

+

+

+

+

+

Poznavati robu koja je za prodaju i propisi skladištenja

+

+

+

+

+

+

Načini prodaje robe

+

+

+

+

+

+

4.

Red i čistoća na radnom mjestu
Poznavati i primijeniti higijenske odredbe u frizerskom obrtu

+

+

+

+

+

+

5.

Zaštita na radu i sprečavanje požara
Poznavati propise zaštite na radu

+

+

+

+

+

+

Poznavati propise zakonskog osiguranja od nesreća, naročito u sprečavanju požara

+

+

+

+

+

+

Značenje radne higijene

+

+

+

+

+

+

Pružanje prve pomoći u slučaju nesreće u frizerskom salonu

+

+

+

+

+

+

B. Stručno-teorijski dio naukovanja

1. Primjenjena kemija

1. 1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom

Red.

Nastavno područje

Broj sati po obrazovnim godinama

br.

I.

II.

III.

Ukupno

1.
Tvari

5

-

-

5

2.
Atomi i molekule

7

-

-

7

3.
Vodene otopine

10

-

-

10

4.
Disperzni sustavi

8

-

-

8

5.
Organska kemija

40

-

-

40

6.
Sirovine za proizvodnju kozmetičkih preparata

-

20

-

20

7.
Kozmetička sredstva

-

15

-

15

8.
Preparati za kovrčanje kose

-

10

-

10

9.
Preparati za umjetno pigmentiranje kose

-

15

-

15

10.
Sredstva za dekorativnu kozmetiku

-

10

-

10

UKUPNO:

70

70

-

140

1. 2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja

I. GODINA NAUKOVANJA

Red.
br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

1.

Tvari

Upoznati osnovne kemijske tvari i njihovu primjenu

Na primjerima kemijske analize i sinteze upoznati pojam elementa i spoja
Znati razlikovati smjesu od spoja
Upoznati fizičke metode pripreme materijala: drobljenje, prosijavanje, filtriranje, destilacija i ekstrakcija
Usvojiti navike koje će pridonijeti unapređivanju zaštite prirodne životne i radne sredine

2.

Atomi i molekule

Upoznati strukturu atoma i načine povezivanja atoma u molekule

Uočiti vezu između struktura atoma elemenata i njihova položaja u periodnom sustavu elemenata
Upoznati prirodu kovalentne i ionske veze
Povezati kemijsku jednadžbu sa zakonom o održavanju mase

3.

Vodene otopine

Upoznati kemijske reakcije u vodenim otopinama

Obraditi kiseline i lužine disocijacija po stupnjevima i stupanj disocijacije
Izraziti jakost kiselina i lužina, skala, pH-vrijednost
Definirati i kemijskim jednadžbama predočiti proces neutralizacije i hidrolizu soli
Upoznati djelovanje električne struje na elektrolite
Upoznati kemijske procese oksidacije i redukcije (redoks procesi) i znati ih jednadžbama prikazati
Znati kemijskim jednadžbama prikazati glavne tipove reakcija u vodenim otopinama
Obraditi pojam topline (egzotermne i endotermne kemijske reakcije)
Upoznati čimbenike koji utječu na brzinu kemijske reakcije

4.

Disperzni sustavi

Koloidni sustavi i prave otopine

Objasniti razliku između prave otopine, koloidne otopine i grube disperzije
Znati izračunati sastav otopine i izraziti ga u masenoj i množinskoj koncentraciji
Svladati postupke razrjeđivanja otopina pomoću vode ili miješanjem otopina

5.

Organska kemija
Glavne vrste organskih spojevaUpoznati klasifikaciju organskih spojeva prema vezi između ugljikovih atoma, prema obliku molekule i prema funkcionalnoj skupini
Upoznati i obraditi svojstva alkohola, organskih kiselina i estera
Obraditi aldehide i ketone s posebnim osvrtom na metanal i propanom zbog važnosti u struci
Upoznati karakteristična svojstva masti, ugljikohidrata i proteina, te njihovu ulogu u ljudskoj prehrani
Objasniti alkalnu hidrolizu masti i ulja

Obraditi enzime kao biokatalizatore i njihovu važnost u biokemijskim reakcijama

II. GODINA NAUKOVANJA

Red.
br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

6.

Sirovine za proizvodnju kozmetičkih preparata
Sirovine anorganskog sastava koje se primjenjuju u frizerstvuUpoznati svojstva vode kao osnovnog otapala u frizerskoj struci
Usvojiti navike koje će pridonijeti zaštiti radne sredine, te upoznati glavne zagađivače vode i njihovo štetno djelovanje na kosu i kožu
Znati svojstva vodik-peroksida, njegovo dobivanje i primjenu u frizerstvu
Upoznati svojstva sumpornih spojeva u frizerskim preapratima
Sirovine organskog sastava koje se primjenjuju u frizerstvuUpoznati svojstva i primjenu etanske (octene) kiseline i tioglikolne kiseline
Znati o svojstvima aminokiselina (naročito cistina) i proteina
Upoznati djelovanje vitamina i hormona (osobito holesterol i lanolin) te lecitina kao fosfolipida i njihova važnost u biokemijskim reakcijama

7.

Kozmetička sredstva
Sredstva za njegu kose i kožeUpoznati kemijski sastav kože i kose
Znati o kemijskom sastavu sapuna i šampona za kosu, o njihovu djelovanju na kožu i kosu
Upoznati sastav i djelovanje raznovrsnih losiona, emulzija i krema
Sredstva za dekorativnu kozmetikuInformativno upoznati kemijski sastav i primjenu: pudera, ruža za usne, laka za nokte, sredstva za njegu i zaštitu ruku, te sredstva protiv znojenja i depilatora
Sredstva za dezinfekcijuUpoznati ulogu i važnost dezinfekcijskih sredstava u frizerstvu
Znati dezinficirati alat i radni prostor
Poznavati primjenu i kemijski sastav dezinfekcijskih sredstava
Upoznati mogućnost ozljeda na radu i mjere opreza (ormarić za prvu pomoć)

8.

Preparati za kovrčanje kose
Preparati za trajno kovrčanje koseUpoznati kemijski sastav i vrste razvijača i fiksira, te kemijske promjene na kosi od (kemijskog) trajnog kovrčanja

9.

Preparati za umjetno pigmentiranje
Preparati za umjetno pigmentiranje koseUpoznati klasifikaciju boje za kosu po podrijetlu, primjeni i kemijskom sastavu
Objasniti kemijski proces bojenja, te savladati miješanje i pripremu boja
Poznavati primjenu kolor šampona i preljeva
Upoznati kemijske promjene koje izazivaju sredstva za bijeljenje kose
Poznavati mjere zaštite pri bijeljenju kose

10.

Sredstva za dekorativnu kozmetiku
Sredstva za učvršćivanje koseUpoznati kemijski sastav lakova za kosu (primjena fiksativa)
Upoznati problem zagađivanja prirode freonima i raznovrsnim ambalažama
Uloga mirisa u kozmetičkim i frizerskim preparatima (eterična ulja)
Vrste i kemijski sastav parfema
Krema i losioni za kosu
Znati kako se provodi kemijska i biološka kontrola kozmetičkih preparata

2. Frizerstvo s estetikom

1. 1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom

Red.

Nastavno područje

Broj sati po obrazovnim godinama

br.

I.

II.

III.

Ukupno

1.

Uvod u frizersko zanimanje

20

20

2.

Koža kao objekt primjene frizerskih i kozmetičkih preparata

15

15

3.

Kosa i vlasište

32

32

4.

Nokti

3

3

5.

Razvoj frizerske struke

5

5

6.

Estetsko oblikovanje frizura

40

40

7.

Trajna promjena oblika kose

25

25

8.

Bojenje kose

32

32

UKUPNO

70

70

32

172

2. 2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja

I. GODINA NAUKOVANJA

Red.
br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

1.
Uvod u frizersko zanimanjeStjecanje osnovnih znanja iz frizerske strukeZnačenje frizerstva u suvremenom životu
Frizerska radionica, prostor i oprema
Upoznati učenike sa značenjem frizerske struke u životu suvremenog čovjeka
Upoznati današnji način rada u frizerstvuMoguće ozljede na radnom mjestu i pružanje prve pomoći
Osnove poslovnog ponašanja i komuniciranja s korisnicima frizerskih usluga
Naučiti osnovne mjere zaštite na radu
2.Koža kao objekt primjene frizerskih i kozmetičkih preparataGrađa kože, boja, fiziologija i vrste kože

Neka oboljenja kože koja se mogu prenijeti u frizerskim radionicama

Njega kože lica kod muškarca

Masaža lica kod muškaraca

Masaža lica. Njega lica, trepavica i obrva

3.
Kosa i vlasišteŽensko i muško vlasište.

Građa kose. Fiziologija rasta i ispadanje kose.

Trihogram. Boja kose.

Izgled i vrste kose.

Određivanje vrste i kvalitete kose.

Suvišna dlakavost, depilacija, epilacija.

Bolesti vlasišta.

4.
NoktiManikiranje

Njega ruku i noktiju

II. GODINA NAUKOVANJA

Red.
br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

5.
Razvoj frizerske strukePovijest frizure. Antičke frizure

Frizure srednjeg vijeka

Frizure novog doba

6.
Estetsko oblikovanje frizureEstetika i moda u frizerstvu

Kriteriji pri određivanju frizura

Estetsko oblikovanje frizura prema licu promatranom sprijeda (en face)

Estetsko oblikovanje frizure prema profilu, figuri u cjelini

Korekcija lica pomoću šminke

Estetsko oblikovanje kose šišanjem klasičnih i suvremenih frizura za žene i muškarce

7.
Trajna promjena oblika koseHladno trajno kovrčanje kose

Mini val. Ravnanje prirodno kovrčave kose

Alergija na frizerske preparate za kosu, testiranje kože

III. GODINA NAUKOVANJA

Red.
br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

8.
Bojenje koseTople i hladne boje, psihološko značenje boje
Miješanje boje, kombinacija boja
Bojenje kose
Načini bojanja kose s obzirom na vrstu i kvalitetu kose i željenu boju
Dekoracija kose
Bojenje brade i brkova
Bojenje obrva i trapavica
Bijeljenje kose
Matiranje različitih tonova boje kose
Izrada različitih pramenova na kosi

3. Vježbe iz frizerstva

3. 1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom

Red.

Nastavno područje

Broj sati po obrazovnim godinama

br.

I.

II.

III.

Ukupno

1.

Uvod u zanimanje

70

70

2.

Sadržaji primjenjivi na muškim modelima

60

60

3.

Sadržaji primjenjivi na ženskim modelima

45

96

141

UKUPNO:

70

105

96

271

Ciljevi nastave:

- uvesti učenike, sustavno i postupno, u sadržaje praktičnih znanja iz frizerske struke,

- upoznati učenike sa suvremenim sredstvima rada u frizerskim salonima te praktičnim mjerama zaštite i samozaštite,

- razvijati koncentraciju, pažnju i strpljivost u radu,

- razvijati sustavnost u radu i urednost,

- razvijati sposobnost ispravnog i logičkog zaključivanja i snalažljivost u radu,

- stjecati znanja, vještine i navike,

- razvijati kreativnost i inovativne sposobnosti

- spoznati nužnost neprekidnog usavršavanja i proširivanja znanja.

3. 2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja

I. GODINA NAUKOVANJA

Red.

br.

Nastavno područje

Sadržaj

1

2

3

1.

Uvod u zanimanje

Upoznavanje školskog praktikuma za frizerstvo
Održavanje higijene radnog mjesta i radnog prostora
Rukovanje plinskim uređajima i električnim aparatima za pranje i sušenje kose
Izbor pribora i alata, čišćenje i održavanje
Pravilna manipulacija priborom i alatom, demonstracije početnih poteza
Vježbe tijela i ruku za izvođenje jednostavnih radnih operacija
Prijem korisnika frizerskih usluga i praktična primjena zaštitnih mjera u radu
Vizualno utvrđivanje stanja brade kod muškaraca
Pripreme za sapunjanje i brijanje brade, sapunjanje i brijanje
Utvrđivanje stanja vlasišta.

Raščešljavanje kose

Odabir šampona, utvrđivanje temperature vode, pranje kose
Izrada razdjeljaka na vlasištu
Pranje trajno preparirane kose
Pranje obojene kose
Regeneracija i njega kose. Masaža vlasišta
Sušenje kose raznim pomagalima
Oblikovanje jednostavnih frizura
Manikiranje i njega ruku

II. GODINA NAUKOVANJA

Red.

br.

Nastavno područje

Sadržaj

1

2

3

2.

Sadržaji primjenjivi na muškim modelima

Vježbe sapunjanja, brijanja i izbrijavanje brade
Higijensko pranje lica nakon brijanja i izbrijavanja. Praktična primjena sredstava za dezinfekciju lica i frizersko-kozmetičkih pripravaka nakon brijanja i izbrijavanja
Masaža lica. Uređenje brade i brkova.
Utvrđivanje vrste i kvalitete kose, vizualno, opipom i kompjutorska obrada.
Skraćivanje kose, proređivanje kose

Šišanje škarama, šišanje britvom, šišanje strojem

Oblikovanje frizure

Šišanje i oblikovanje modernih frizura

Šišanje djece

Estetsko oblikovanje natjecateljskih, revijskih i svečanih frizura
Posebni tretmani kod muških frizura (hladno trajno kovrčanje kose, bojanje kose, pramenovi)
Oblikovanje frizura nakon kemijskih preparacija kose

3.

Sadržaji primjenjivi na ženskim modelima

Utvrđivanje vrste i kvalitete kose, vizualno opipom i kompjutorska obradba
Postavljanje svih vrsta uvijača na kosu
Postavljanje "šestice" i raznih kvačica na kosu
Izradba vodenih valova češljem, prstima i na druge načine
Izvlačenje kose u pramenove
Skraćivanje kose. Ravnanje kose.

Šišanje kose škarama i britvom.

Prorjeđivanje kose, klasično šišanje, moderno šišanje

Postavljanje svih vrsta uvijača za hladnu trajnu ondulaciju
Preventivna zaštita kose prije hladnog trajnog kovrčanja
Hladno trajno kovrčanje
Ravnanje prirodno kovrčave kose
Estetsko oblikovanje frizura nakon hladnog trajnog kovrčanja
Estetsko oblikovanje klasičnih i modernih frizura, revijalnih i natjecateljskih

III. GODINA NAUKOVANJA

Red.

br.

Nastavno područje

Sadržaj

1

2

3

Moderno hladno trajno kovrčanje kose
Hladno trajno kovrčanje prethodno kemijski preparirane kose (obojene, bijeljene, šatirane)
Bojanje kose raznim oksidacijskim bojama

Bijeljenje kose

Nijansiranje i koloriranje kose

Matiranje različitih tonova boje kose

Složenija šišanja u skladu s modnim trendom

Estetsko oblikovanje složenijih frizura (vanjskih, povijesnih, frizura inspiracije)

4. Stručni račun

4. 1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom

Red.

Nastavno područje

Broj sati po obrazovnim godinama

br.

I.

II.

III.

Ukupno

1.

Računske osnove

40

-

-

40

2.

Kamatni račun

10

-

-

10

3.

Izračunavanje osobnog dohotka

10

-

-

10

4.

Izračunavanje materijala i materijalnih troškova

10

-

-

10

UKUPNO:

70

-

-

70

4. 2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja

I. GODINA NAUKOVANJA

Red.
br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

1.

Računske operacije
Savladati osnove računske operacijeRazlomci: četiri osnovne računske operacije s razlomcima
Izračunavanje postotaka i masenog udjela
Usvajanje pojma proporcionalnosti
Koristiti mjerne jedinice za masu i volumenPoznavanje osnovnih mjernih jedinica za masu i volumen i njihove pretvorbe u veće i manje jedinice
Služiti se tabličnim prikazimaZnati obrazložiti rezultate računanja i mjerenja i tablično ih prikazati

2.

Kamatni račun
Izračunavanje kamataUsvojiti pojam glavnice, kamatne stope i roka
Znati izračunati kamate

II. GODINA NAUKOVANJA

Red.
br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

3.

Izračunavanje plaće
Znati izračunati na temelju utrošenog radnog vremena plaću djelatnikaNa temelju utrošenog vremena, utrošenog materijala i rezultata rada znati izračunati plaću djelatnika (bruto i neto plaće) po vremenu (satu, danu, mjesecu, godini) i po grupama

Porezi, odbici, doplatci

4.

Izračunavanje materijala i troškova
Računski obraditi tehnološke postupkeIzračunavanje materijala i pribora za tehnološke postupke u frizerskoj struci
Izračunavanje otpadnog materijala
Poznavanje sastava materijalnih troškovaPoznavati kako se izračunaju zajednički i pojedinačni materijalni troškovi te ukupni troškovi u frizerskoj struci

5. Vlasuljarstvo

5. 1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom

Red.

Nastavno područje

Broj sati po obrazovnim godinama

br.

I.

II.

III.

Ukupno

1.

Razvoj vlasuljarstva

-

5

-

5

2.

Vlasuljarski pribor, alat i sirovine

-

30

-

30

3.

Vlasuljarski proizvodi

-

-

22

22

4.

Primjena vlasuljarskih proizvoda

-

-

10

10

UKUPNO:

-

35

32

67

5. 2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja

I. GODINA NAUKOVANJA

Red.
br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

1.

Razvoj vlasuljarstva
Upoznavanje s nastavkom, razvojem i usavršavanjem vlasuljarstvaPovijesni pregled nastanka i razvijanje vlasulja

Usavršavanje vlasuljarstva

Značenje vlasuljarstva
Upoznavanje učenika sa značenjem vlasuljarstva za kulturne i zdravstvene potrebe suvremenog čovjeka
Razvoj vlasuljarstvaČimbenici koji utječu na potrebu nošenja vlasulja i drugih vlasuljarskih proizvoda

2.

Vlasuljarski pribor, alat i sirovine
Upoznavanje vlasuljarskog praktikuma, pribora i alataUpoznavanje vlasuljarskog praktikuma, pribora i alata

Savladati praktično korištenje vlasuljarskog pribora i alata

Upoznavanje sirovina za vlasuljarske proizvode
Upoznavanje učenika s raznim vrstama prirodnih i sintetičkih sirovina za izradu vlasuljarskih proizvoda i temeljito upoznavanje s njihovim svojstvima

II. GODINA NAUKOVANJA

Red.
br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

3.

Vlasuljarski proizvodi
Izradba vlasulja i umetakaOsposobljavanje učenika za samostalni rad kod izradbe i održavanja vlasuljarskih proizvoda
Uvezivanje kose, šivanje uvezane kose i umetaka u pletenice
Obradba umjetnih vlakana uplitanjem
Oblikovanje vlasuljarskih proizvodaZnati oblikovati vlasuljarske proizvode - pranje i čišćenje vlasulja i umetaka
Trajno kovrčanje umetaka i vlasulja
Bojenje i nijansiranje vlasulja i umetaka
Njega i održavanje vlasulja i umetaka suhim i mokrim pranjem i uvijanjem

Njega i održavanje vlasulja i umetaka suhim i mokrim pranjem i uvijanjem

4.

Primjena vlasuljarskih proizvoda

Postavljanje i estetsko oblikovanje vlasulja i umetaka

Primijeniti (postaviti i učvrstiti) umetke i vlasulje prema obliku lica korisnika usluge

6. Dermatologija

6. 1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom

Nastavni predmeti

Sati godišnje

I.

II.

III.

1.

Građa i funkcija kože

3

2.

Oštećenje kože

3

3.

Kožne bolesti

15

4.

Bolesti kose

4

5.

Spolne bolesti

5

6.

Bolesti noktiju

2

UKUPNO:

32

6. 2. Ciljevi i sadržaji nastavnih područja

III. GODINA NAUKOVANJA

Red.
br.

Nastavno područje

C i l j

S a d r ž a j

1

2

3

4

1.

Građa i funkcija kože
Upoznati učenike s građom i funkcijom kože i kožnih tvorevina, oštećenjima kose i njihovim uzrocimaGrađa kože, građa kožnih tvorevina, žlijezde znojnice, lojne žlijezde, funkcija kože, termoregulacija, koža kao osjetni organ. Penetracija tvari kroz kožu i resorpcija.

2.

Oštećenje kože
Mehanička oštećenja, ogrebotine, posjekotine, nagnječenja, hiperkeratoze, toplinska oštećenja (smrzotine, opekotine), kemijska oštećenja

3.

Kožne bolesti
Upoznati učenike s uzročnicima određenih bakterijskih i gljivičnih kožnih bolesti i preventivnim mjerama zaštiteBakterijske, piodermije, tuberkuloza, lepra, dermatomikoze (gljivične bolesti), saprofitije, dermatofitije, kondidijaze, sistemne mikoze
1.Upoznati učenike s:

najčešćim virusnim bolestima kože i
sluznice i preventivnim mjerama zaštite

Herpes zoster, boginje, razne vrste bradavica, AIDS i zaštita vakcinacijom
2.- parazitarnim kožnim bolestimaKožne bolesti uzrokovane artropidima (svrab, ušljivost, tekuti, stjenice i buhe) te kožne bolesti uzrokovane protozoima
3.- alergijskim kožnim bolestimaKontaktne alergijske bolesti (dermatitis), neurodermatitis, urtikaria
4.- bolestima kože uzrokovanim
poremećenom funkcijom žlijezda
Seboreja, akne
5.- nasljednim kožnim bolestimaPsorijaza

4.

Bolesti kose
Upoznati učenike s različitim uzročnicima bolesti koseAlopecija

5.

Spolne bolesti
Upoznati učenike s uzročnicima spolnih bolesti, putevima zaraze i prevencijomSifilis, gonoreja, AIDS

6.

Bolesti noktiju
Upoznati učenike s uzročnicima raznih bakterijskih i gljivičnih oboljenja noktiju i preventivnim mjeramaGljivične i bakterijske bolesti noktiju

IV. NASTAVNI PLAN NAUKOVANJA

Nastavni plan

Nastavni predmeti

Sati godišnje

I.

II.

III.

A.

Praktični dio naukovanja
10801080960

B.

Stručno-teorijski dio naukovanja
280280192

1.

Primijenjena kemija
7070-

2.

Frizerstvo s estetikom
707032

3.

Vježbe iz frizerstva
7010596

4.

Stručni račun
70--

5.

Vlasuljarstvo
-3532

6.

Dermatologija
--32
UKUPNO A+B136013601152

V. METODIČKE NAPOMENE

Nastavni program naukovanja je okvirni, pa će svaka obrtnička škola zajedno s obrtnicima izraditi izvedbene programe. Pri tome se mora voditi računa da zanimanje obuhvaća više vrsta obrta (frizer za žene i frizer za muškarce) pa nastaju programske razlike koje je potrebno prevladati radi cjelovitog stjecanja zanimanja. O tome se vodilo računa i kod izrade okvirnih programa, a posebno praktičnog dijela naukovanja.

Praktični dio naukovanja, tehnologija struke i stručni račun programirani su tako da čine smisaonu cjelinu u kojoj se sadržaji međusobno nadopunjuju.

U odabiru sadržaja nastavnog programa korišten je princip egzemplarnosti. Pri izradbi izvedbenog programa treba uvažavati specifičnosti radionica u školi i obrtničkih radionica ne narušavajući pri tom osnovnu strukturu okvirnog pograma. Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji, a saržaj se raspoređuje sukladno školskom kalendaru.

Izvedbenim programom konkretno treba reći koji se dio programa izvodi u školi, odnosno školskoj radionici, a koji kod obrtnika.

Preporuča se naučnike podijeliti u skupine i odrediti raspored i boravak svake pojedine skupine u školi s tim da se utvrditi vremenski blok za boravak u školi, i kod obrtnika s kojim naučnik ima sklopljen ugovor o naukovanju. Dimenzija bloka uvjetovana je vremenom potrebnim za ostvarivanje teorijskog dijela naukovanja i vježbi kao i vremenom potrebnim za realizaciju razlike praktičnog dijela programa u školskoj radionici.

Praktični dio programa treba najvećim dijelom realizirati kod obrtnika. Stručni učitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi učenik vodi dnevnik rada.

Teorijski dio naukovanja i vježbe ostvaruju nastavnici s visokom stručnom spremom koji su završili studij na odgovarajućem fakultetu za pojedina područja programa. To pretpostavlja timski rad s unutarnjom podjelom rada prema znanju i sposobnostima pojedinih stručnjaka.

VI. POMOĆNIČKI ISPIT

Ispit se sastoji iz praktičnog i teorijskog dijela.

Okvirni sadržaj praktičnog dijela ispita kojim ispitanik dokazuje stečena praktična znanja i vještine, može se definirati ovako.

a) u području izrade frizura ispitanik mora u roku od maksimalno osam sati napraviti jedan od sljedećih zadataka. U obzir dolaze naročito:

1. moderno šišana muška frizura kod koje:

- se duljina ili punoća kose mora značajno promijeniti

- tehnika šišanja se prepušta ispitaniku

- frizura se formira fenom

2. moderno šišanje ženske frizure;

3. trajna ondulacija za modernu žensku frizuru;

4. moderna ženska frizura na istom modelu, prema vlastitom izabranom predlošku, koji je kandidat donio na ispit, s prilagodbom individualnim osobinama modela;

5. povezivanje umetaka kose, koji je ispitanik donio i sam napravio, veličine 5x8 cm;

6. dnevni make-up s obzirom na individualna svojstva, oslanjajući se na modne tendencije.

Sadržaji iz teorijskog dijela ispita utvrđuju se iz Frizerstva s estetikom i Vlasuljarstva.

Klasa: 311-01/96-01/674
Urbroj: 526-05/96-15
Zagreb, 23. kolovoza 1996.

Ministar
Davor Štern, v. r.

zatvori
- frizer –
4
Klikom na link 'Kliknite za pregled zakona - možete pronaći sve verzije zakonskog akta kojeg gledate !